پیش از مطالعه ی این مقاله لازم است که با اهمیت پوزیشن در پوکر آنلاین آشنا باشید در صورتی که مقاله ی ، اهمیت پوزیشن در پوکر را نخوانده اید از طریق لینک پایین آن را مطالعه نمایید.
متن کامل مقاله ی آموزش پوزیشن در بازی پوکر
دست های قوی و ضعیف در بازی پوکر
در هر دست از بازی پوکر، اگر بازی به طور کامل پیش رود، در انتها شما ممکن است هفت ورق را ببینید، اما در ابتدای بازی، تنها دو ورق دستتان برای شما مشخص است: این ورقها، ورقهای مهمی هستند که باید از دید سایر بازیکنان پنهان بمانند.
این قدرت دستهای ابتدایی شماست که میتواند مشخص کند که وارد پات شده و آن دست را بازی کنید و یا خیر.
دستهای ابتدایی قوی حداقل در سه چهارم مواقع، در مقابل دستهای ضعیف برنده است.
5 کارت بعدی که در زمین میآید، میتواند توسط هر بازیکنی استفاده شود. پس اگر با آس♣ و شاه♣ بازی را شروع کرده و حریفتان آس♠ و 8♣ داشته باشد، حداقل باید یک 8 روی زمین رو شده تا او برنده شود. (البته او نیز میتواند استریت یا فلاش پیک شود، اما شانس او به این وسیله خیلی کم است.)
برای ثبت نام در سایت های پوکر آنلاین کلیک کنید
در مثال بالا، اگر سه ورق ابتدایی یا فلاپ بصورت آس♥، 9♣ و 3♦ بیاید، هر دو بازیکن یک پِیر آس خواهند داشت که قدرتی برابر به هر دو دست میدهد. اما در واقعیت، آس♣ و شاه♣ شما بطور قابل ملاحظهای قویتر بوده و در 90% از مواقع دستی برنده میباشد.
در نتیجه اگر میخواهید که تا حد ممکن دستهای بهتری از خود نشان دهید، باید تا حد ممکن نیز دستهای ابتدایی بهتری داشته باشید. این بسیار مهم است که قبل از ورود به پات و شرکت در آن دست، تصور و ایده ی دقیقی از ارزش دست خود داشته باشید. در حقیقت، شما ارزش دست خود را با فاکتورهای مختلف دیگری ترکیب کرده و در نهایت نحوهی ادامه بازیتان را مشخص میکنید.
این مقاله به تفاوت بین دستهای ابتدایی خوب و بد میپردازد.
برای ثبت نام در سایت های پوکر آنلاین کلیک کنید
پاکت پِیر: یک شروع خوب
اگر در دست ابتدایی، یا به قول معروف ورقهایی که باید از دید بقیه پنهان بمانند، یک پِیر داشته باشید، ارزش دست شما یک پله در جدول دستهای برنده پوکر صعود کرده است. این دست را با اسم پاکت پِیر میشناسند.
مشخص است که کیفیت دست شما به مرتبه ی پِیری که در دستتان دارید بستگی دارد. در پوکر تگزاس هولدم، بالاترین پِیر، پیر آس است. آنها بسیار زیبا هستند و هر بازیکن تگزاس هولدمی رویای داشتن دو آس را در دست ابتدایی را دارد.
یک پاکت پِیر معمولا میتواند یک دست تگزاس هولدم را بدون نیاز به ورق جدیدی در سه ورق اولیه یا همان فلاپ و یا ورق های بعدی، برنده شود.
احتمال بردن پات بدون نیاز به قویتر کردن دستتان، بستگی زیادی به بزرگی پاکت پیرتان دارد. اگر دو آس داشته باشید، حریف شما باید حداقل دو پِیر داشته باشد تا برنده شود.
علاوه بر این، اگر در ورقهای روی زمین، ورق سومی از یک مرتبه رو شود، دست شما به تری آو ا کایند (سه ورق از یک مرتبهی مشخص) یا یک سِت ارتقا پیدا کرده است. قدرت دست شما معمولا در طول بازی بطور کامل از حریفتان پنهان خواهد ماند.
برای ثبت نام در سایت های پوکر آنلاین کلیک کنید
اما مراقب باشید
بعضی وقتها، پاکت پِیرهای کوچک اگر در طول بازی بهتر نشوند، میتوانند خطرناک باشند. در واقع در این موقعیت، یک بازیکن دیگر فقط لازم است تا یکی از ورقهایش را با یکی از ورقهای بزرگتر زمین پیر کند تا پِیر بالاتری داشته و در نتیجه پیروز شود.
اگر شما در دستتان 4♦ و 4♣ دارید و در سه ورق ابتدایی، ورق چهارم و ورق آخر وسط زمین یک 7 و یا یک سرباز بیاید، بازی را به بازیکنی که در دستش 7♠ و سرباز♥ دارد خواهید باخت.
پاکت پیرهای بزرگ را معمولا به عنوان دستهای هیولایی میشناسند، اما پیرهای کوچک را میتوان در بهترین حالت دستی دانست که بدک نیستند و شاید در ادامه بهتر شوند و یا حتی گاهی اوقات دستهای مزخرف دانست.
ارزیابی ورقهایی که پیر نیستند
بطور میانگین، از هر 16 دست فقط یکبار پاکت پیر در دستتان خواهید داشت؛ این یعنی در بیشتر مواقع، دست ابتدایی شما یک پیر نخواهد بود و برای سنجیدن ارزش آن، باید از روش دیگری استفاده کنید.
برای مشخص کردن قدرت دست ابتدایی خود، سوالاتی هستند که باید از خود بپرسید:
ورقهای من چه مرتبهای دارند؟
این مهمترین سوال است. برتریِ های کارت[1] یا بالاترین ورق در این است که اگر کسی با ورقهای موجود در زمین نتوانست دستی برنده بسازد، و یا پیر مشترکی با شما داشت، شما برنده هستید.
بطور مثال، اگر شما آس♥ و شاه♣ داشته باشید و حریفتان بیبی♠ و سرباز♦ ، شما برتری بیشتری دارید. در واقع شما برنده آن دست خواهید شد. اگر:
الف) هیچکدامتان پیر نداشته باشید
ب) هر دو یک پیر برابر داشته باشید.
تنها راه ممکن برای برنده شدن حریفتان این است که او با ورقهای موجود در زمین دست قویتری بسازد.
علاوه بر این، همیشه بهتر است دو ورق بالا یا های کارت داشته باشید، چراکه یک ورق کیکر[2] نیز در دست خود خواهید داشت.
برای ثبت نام در سایت های پوکر آنلاین کلیک کنید
آیا ورقهای من از یک خال هستند؟
در حالت کلی، داشتن ورقهایی از یک خال ارزش بیشتری نسبت به ورقهای پشت سر هم دارند. اگر بازی را با دو ورق از یک خال شروع کنید، شانس فلاش کردن شما بسیار زیاد است.
علاوه بر این، فلاش کردن با استفاده از هر دو ورق در دستتان بهتر از فلاش کردن با تنها یکی از آنها است.
برای مثال، اگر شما 8♠ و 7♠ در دستتان داشته باشید و ورقهای زمین بصورت آس♠ 10♠ 6♥ و 2♠ بیایند، احتمالا این شما هستید که بهترین دست را دارد.
با این حال، اگر 8♠ و 7♥ در دستتان باشد و زمین بصورت آس♠ 10♠ 6♠ و 2♠ بیاید، معمولا شما عقب میمانید و هر کسی با ورق پیکی بزرگتر از 8 شما را شکست خواهد داد.
آیا ورقهای من مرتبه یکسانی دارند؟
وقتی قصد استریت کردن را دارید، این میتواند فاکتوری تعیین کننده باشد. در واقع، شما برای استریت کردن در محدوده مرتبه ی کارتهای خود شانس بیشتری دارید. برای مثال، 10♦ و 9♠ . هر چه فاصله بین مرتبه ی ورقهایتان بیشتر باشد، شانس شما برای استریت کردن کمتر خواهد بود.
با فاصله ای به اندازه 4 ورق، مثلا 10♦ و 5♠ ، دیگر استریت کردن با استفاده از هر دو کارت غیر ممکن خواهد شد.
ورقهای پشت سر هم از یک خال ارزش ویژهای دارند. بهترین دست ابتدایی بعد از پِیر، آس♠ و شاه♠ (یا آس♣ و شاه♣ و ….) است که معمولا در اکثر موقعیتها ارزش بازی کردن را دارند.
اما در عین حال، این دستها، دستهایی هستند که میتوانند برای یک بازیکن مشکلساز شوند. این دستها حتی در مواقعی که حریف یک پاکت پیر کوچک دارد نیز برای برنده شدن باید بهتر و قویتر شود.
ورقهای پایین و غیر متصلِ از خالهای مختلف قطعا ضعیف هستند.
بطور مثال، دستی با 7♠ و 2♣ به عنوان بدترین دست ابتدایی و شروع کننده در پوکر تگزاس هولدم شناخته میشود و دلیلش این است که این دست، شامل دو ورق پایین و کوچکی میشود که برای استریت و یا فلاش کردن استفادهای ندارند.
[1] High Cart
[2] کیکر یا ورق کناری یا ساید کارت به ورقی میگویند که در ارزش دست نقشی ندارد اما در حالت مساوی بودن دو دست، نقشِ های کارت را دارد.
برای آموزش ترتیب دست ها در بازی پوکر کلیک کنید.